torsdag den 8. februar 2018

Slut med at være bange for skygger!


Jeg er før blevet spurgt om hvordan jeg lægger skygger når jeg farvelægger stempler, og har mere end en gang lavet små illustrationer for at vise hvordan skyggerne på det enkelte stempel kan lægges.
Derfor vil jeg med mine egne stempler lave skyggekort, der kan findes på hjemmesiden og på Pinterest, der kan være en hjælp til dem der har svært ved at lægge skygger.

Når jeg lægger skygger på noget der er så småt som stempler gør jeg det at jeg til hver farve finder 3 nuancer der passer sammen, en lys, en mellem og en mørk.



 Jeg har med vilje brugt nogle farver der ikke passer op af hinanden for at de enkelte lag bliver  synlige, og fordi det er de farver der er nemmest at se på en skærm 

Først farver jeg et lag af den lyse over hele feltet, derefter farver jeg med den mellem som skygge og så ligger jeg den mørkeste, det er forskelligt fra underviser til underviser om hvad de mener er den rigtige rækkefølge, men her er grunden til jeg gør som jeg gør, hvis man sørger for at ligge den lyse som en base og resten ovenpå, og ikke ved siden af, er du sikker på at farverne passer sammen, farverne kan se lidt forkerte ud hvis de bare overlapper, det undgår du hvis du bygger dem op i lag.
Desuden så syntes jeg det er nemmere at bestemme skyggernes placering når den første farve er lagt. Når det er sagt så kan der være tidspunkter hvor at det kan være en fordel at bruge den mørke først, men det er typisk når du skal bruge en farve der er meget anderledes end den lyse.

Når jeg så har lagt de 3 lag kan det være en fordel at give det hele igen med den lyseste, det får det hele til at blende rigtig pænt.









Nu håber jeg I er blevet ordentligt klædt på og er klar til at gå i kast med at lægge skygger!
Min favorit er helt klart Promarkers, men mine skyggekort kan også bruges til Copics, farveblyanter, akvarel og lignende. 


NB! Fremgangsmåden jeg har beskrevet er den måde jeg selv gør det på, der vil være andre der griber det helt anderledes an. Men skyggekortene er alsidige og kan bruges som guide til de fleste fremgangsmåder.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Spectrum Noir Tri-blend tusser

I fredags viste vi den første video på vores YouTube kanal . Nemlig en lille gennemgang af de nye tusser fra Spectrum Noir. Tusserne er al...